PrincessGaia´s Diary

Well Hello there, I didnt go up this morning to make you life a living hell but if you insist I can start now!?!

Min bilder
Namn:
Plats: Gothenburg, Sweden

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort. ~Herm Albright

fredag, november 24, 2006

PrincessGaias fundering.

ÄR det skillnad på folk och folk? Hur fungerar det i praktiken när man är en grupp människor som skall samarbeta och jobba mot samma mål och skall dela samma visioner behandlas olika beroende på deras sociala eller IRL kontakt med ledaren till gruppen?

Nu kommer ett långt inlägg, behold…
Vi har i vår Guild i WoW på senare tid stött på komplikationer med människor som inte kommer när dom lovat. Detta innebär att raidandet har fått stryka på foten lite och det vi planerat och göra med 4o personer förbyts till andra instanser i spelet eller att vi får ta in hjälp av kompisars kompisar etc. för att klara ”personalbristen”

Igår kväll gick vi in i MC återigen med massa utomstående samt iaf en som var helt ny trial member i vår guild. En galen tank som var lite FÖR oförsiktig men vi löste det och alla 3 vipes gav mest ett gott skratt.
När vi raidar så är det obligatorisk närvaro på TS. Detta innebär att raidledaren skall ge taktik och råd till de olika klasserna i spelet. Då vi kört MC många (o då menar jag MÅNGA) gånger är normalt sett inte taktiken så viktig längre och i de flesta fall ges inga direktiv ut alls.
Så även denna kväll..
Folk skojar och emotar och dödar diverse mobs.

Helt plötsligt börjar TS som normalt är helt tyst för att alla skall höra direktiven o skvala.
Då har våra högre uppsatta officerare flippat ur fullständigt. Vi tvingas lyssna på det ena dödfödda skämtet efter det andra. Visst är dom roliga i början men allt eftersom volymen höjs och folk börjar prata i munnen på varandra hör man bara ett högljutt sorl av människoröster och det går inte längre att urskilja vad folk säger.

När Raiden dödat en boss och står i beredskap för att döda nästa får jag en Whisper från den nya som jag bara talat några få ord med tidigare han undrar hur man skall göra på bossen varpå jag hänvisar honom till att fråga officerarna frö de VET ju hur en Warrior skall göra. Gaia är ju trots allt bara en druid och tillhör healers/casters och inte melee.

Han postar på raidchatten men får ingen respons.
Så vad gör man när ingen hör att vi har en person som ber om hjälp?
Att skriva på raidchat är ju bevisligen bara idiotiskt då ingen av officerarna ens tycks läsa den. Och nu hade skrikandet pågått i strax över 5 minuter och även om jag sänkt volymen och dragit ner mina hörlurar till halsen kunde jag fortfarande höra gapandet till den grad att det fullständigt störde mig i mina tappra försök att hålla en okoncentrerad raidgrupp vid liv.
Ut skriker Gaia en harang som inte ens hennes sambo hört henne säga förut under deras 4 år tillsammans.

När då en av de gamla gillesmedlemmarna observerar texten på raidchatten efter att Gaia fått sitt utbrott höjer han rösten i TS och först då sätter sig en av officerarna och ger en fullständigt bristfällig beskrivning av taktiken och jag får komplettera till vederbörande i form av lite ”rosa text” för att hans kall förstå fullt ut vad som förväntas av honom.

När jag sedan drar upp diskussionen med en av våra högsta officerare får jag tills var att jag förstör det roliga i raiden och att det inte alls var störande till den grad att det behövde tystas.
Dock bör tilläggas att samma person har vid upprepade tillfällen tidigare veckor bett folk att sluta prata i TS om saker som är irrelevant och inte störa raiden.
Men klart den gången gällde det inte hans egna IRL vänner som det gjorde denna gången.
Och det vore ju hemskt av honom och inte stötta sina vänner även om gillets dolda regler får trubbas på lite grann.
Så gäller tystnad på TS alla eller gäller det endast till den grad att de kan tummas på när som ens egna vänner har överskridit dem?
Som att sociala lagar som finns i samhället kan brytas om du bara har tillräckligt högt uppsatta vänner?
Är demokrati en myt eller en ideologi som inte existerar i verkligheten? Eller kan man genom att slicka uppåt i hierarkin komma till en position där man är regelbefriad fullständigt? När blir en tyst social regel som egentligen är en ram för att saker skall fungera en regel? När det skrivits i lagstadgar? Eller när alla tillämpar den aktivt?

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det kanske bör tilläggas att vi har alla taktiker uppe på forumet, att personen i fråga varit med i MC förut, att vi har sagt åt honom att läsa reglerna och att jag tystat folk när det har behövts för att mina taktiker ska komma fram.

Kanske även hade varit vettigt att tillägga att alla som pratade inte var irl-vänner till mig heller, bara en tanke. :)

november 24, 2006 11:53 fm  
Blogger Skyranger said...

Det är synd att det skall bli på det sättet.

Regler är till för att följas o vare sig man är Leader, officerare eller vanlig enkel fotsoldat så är det lika för alla. Skall en stor grupp fungera så måste det finnas ett media där nya som gamla kan få direktiv och hjälp om så behövs. Denna kanal skall INTE belastas av saker som inte har med raiden att göra ... om man vill prata om något annat, skoja o ha kul så kan man upprätta en egen kanal för detta UTAN att belasta den kanalen som är vigd för gruppen med detta.
Skulle något viktigt dyka upp eller en fråga ställas (som i detta fallet av en mindre erfaren spelare) så måste det finnas möjlighet att höra denna utan att det dränks av en massa pladder.

Att sedan Officerarna ignorerar förfrågan som ställdes o inte bryr sig förrän Gaia ryter ifrån det är HELT oacceptabelt men detta kommer säkert att rättas till framöver o ledare o officerare kommer att ta sitt ansvar och uppföra sig som sig bör i en sådan stor grupp.

Det var lite från lilla mig.
Kritiskt o osande hett ... men uppriktigt.

Väl mött o "Game ON"
** Skyranger **

november 24, 2006 11:54 fm  
Anonymous Anonym said...

Eller så fortsätter vi på inslagen väg och så får folk ta av vid de vägskäl där de anser att det passar. :)

MC är som sagt på farm, vi har klasskanaler där frågor kan ställas och besvaras, jag har raidat med alla de "bra" guildsen på servern och kan ärligt säga att dom har mer liv på sin vent/ts än vad vi har och jag ser ingen anledning till att ha ett tråkigt MC-run med militär disciplin när jag vet att det inte är vad folk vill eller vad vi behöver för den delen, de som nu var för högljudda senast är också våra bästa spelare och vet när dom behöver skärpa sig och gör också så, har inte haft några problem med dom och inte under raiden heller.

Kanske ska man istället fundera över vad de sysslar med som inte kan skylla på att dom pratar för mycket på ts, att man är där och pratar är ett bra bevis på att man är med i raiden och vad som händer istället för att tabba, prata på msn eller prata med folk som inte är i raiden i whispers eller whatever.

Kan ju också tillägga att denna mindre erfarna spelare viskade mig och tyckte att det var hur kul som helst med en ts-server med fart på och att man kunde skämta och ha roligt under raids utan att det gick ut över hur man spelar.

Som sagt, allt har sin tid och plats, jag ser MC/ZG/AQ20 som lekplatser i princip, om något går fel så fortsätter inte folk skämta utan blir tysta och så får man rätta till det som gick fel, kan tilläggas att det som gick fel inte hade nånting med ts att göra utan en dum pull av hunter på dogpack och en MT som troligen var mer upptagen med whispers än nåt annat. *hint Gaia*

Angående regler så kan jag tillägga igen att vi inte har några regler om vad man får eller inte får använda TS till men det gäller att tänka över vad man gör.

Tänk er en arbetsplats, sitter man och gör nånting på rutin så skämtar man och snackar med alla runt omkring en, MC är som ett löpande band i en fabrik, får man dock en ny sak att tillverka så får folk koncentrera sig och det gör dom när det behövs.

Vad det gäller dom gånger jag sagt åt folk att vara tysta har det berott på att det inte varit ett samtal utan en person som suttit och slängt ur sig kommentarer på ingenting i en lång rad om allt och inget.

Nu bubblar jag nog mest skulle jag tro, jag vill ha progress och skärpta fokuserade spelare när det behövs men jag vill inte tumma på att man ska ha roligt, i det här fallet behövdes inte mer fokus.
Det här med att om en enda person inte tycker att det är roligt och att man ska rätta sig efter den personen håller jag inte med om nånstans för då skulle världen bli otroligt stel och tråkig, kanske den personen skulle leta nytt sällskap eller inte vara alltför fast i sina egna värderingar.
It goes both ways.

november 24, 2006 12:58 em  
Blogger PrincessGaia said...

*rodna*
jag är väl aldrig distraherande heller. MT var nog bara lite kelsugen med vovvarna...dom har ju trots allt lite päls mellan tårna.

Jonas kanske kan det vara dags att sätta upp regler (officiella sådana) för TS och att gillets högre Officerarna kan få klara ramar om hur olika saker skall skötas och hur flödet för informations givande skall bäst effektiviseras?

Tror du det skulel hjälpa/underlätta och minimera risker för missförstånd, otillräcklig/fel information och ge lite mer struktur i ledningstoppen?

november 24, 2006 1:23 em  
Anonymous Anonym said...

Jag förstår dock fortfarande inte vad det är som inte går fram, taktikerna är ju samma varje gång förutom Mugge men han är trial och sa bara hur han gjort Domo det är det enda jag kan komma på..

Angående information så är det bästa att fråga sin CL eller nån annan av samma klass.

Men visst kan jag sätta upp regler.

november 24, 2006 4:44 em  

Skicka en kommentar

<< Home