PrincessGaia´s Diary

Well Hello there, I didnt go up this morning to make you life a living hell but if you insist I can start now!?!

Min bilder
Namn:
Plats: Gothenburg, Sweden

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort. ~Herm Albright

torsdag, december 06, 2007

Öva på att lyssna

Har haft en intressant morgon.
Har nu kommit igång på mitt nya uppdrag och allt flyter på bra.
Är på Shells Depå i Gbg:s oljehamn bland alla gubbar..^^

På depån finns en intressant filur..aldrig vart med om någon liknande så detta är ett intressant fenomen att studera må ni tro. :P

Nu råkar denna människa bo rätt nära mig så förutom otaliga pratstunder på kontoret då hans skrivbord är belägen vid den enda kopiatorn i bygget så får jag hans angenäma sällskap även till och från jobbet de flesta av veckans dagar.

Han på minner om mig på ett sätt och det är att han är väldigt extrovert och kommunikativ.
Skillnaden är dock att han pratar oavbrutet om sig själv och sina upplevelser samt at han bör detta utan någon som helst behov av att någon lyssnar.
Iaf upplevs det så. Han pratar ut i tomma intet och har inte ens ögonkontakt med den han tror sig prata med. Så det ser ut som om han talar ut i tomma intet.

Förutom dessa minst sagt irriterande egenskaper saknar han helt förmågan att se när det är dags att "släppa" personen han för dialog med. Han ser inte signaler som att man tappar fokus från det han berättar mot dörrar. Att man börjar ta ett par steg ut mot lokalens utgång, tittar på klockan eller på något annat sätt påvisar att man är tvungen att gå förbises fullständigt.
Så man får helt enkelt ursäkta sig och bara gå, något som många har väldigt svårt för.

Eftersom han nu är sådan har han ofriivilligt troligen..blivit ett objekt som jag övar mitt tålamod och mitt aktiva lyssnande på. *fnissa*
Inte lätt alla gånger men dock väldigt nyttig erfarenhet för mig som är fröken "men, borde du inte, varför, gör så här" *rodna*

Så nu 1h varje dag på buss och promenerande samt regn i väntan på Göteborgs kollektivtrafik klockan 06,45 mån-fre övar jag på min förmåga att lyssna på privata detaljer av hans relativt ointressanta liv. Och han är inte blyg..jag får veta ALLT om hans upplevelser, arbetsrelationer, nätkontakter, gamla kärlekar och hans tappra strävanden att bli personlig coatch (hans nya mål i livet)

Att lyssna aktivt är svårt, att inte inflika, inte kommentera och inte komma med åsikter är svårare än man tror..spec för mig som ÄÄÄlskar och komma med inflikningar..något som jag som sagt behöver, bör och jobbar på.

Hoppas ni har en bra dag..i eftermiddag blir det tvätt och en rastningsrunda med snabeldraken =)