PrincessGaia´s Diary

Well Hello there, I didnt go up this morning to make you life a living hell but if you insist I can start now!?!

Min bilder
Namn:
Plats: Gothenburg, Sweden

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort. ~Herm Albright

fredag, januari 30, 2009

Tulipaner..så vackra så fägra..våren är här?


Ljuvliga, vackra tulpaner! Min favoritblomma! Jag brukar inte gilla när man dekorerar för mycket - tulpanerna är så vackra i sig. Läste nånstans att tulpanen är den mest poplära snittblomman i Sverige. Vilket jag helt klart kan förstå. Kom inte hem med nån jävla ros till mig..men tulpaner..dom rä så välkomna..har tom speciella höga tulpanvaser för detta ändamål på våren :) Det finns uppgifter på att vi svenskar i dag köper ca en miljon tulpaner om dagen under perioden januari till påsk! Mer än 90 % av alla tulpaner vi köper är odlade i Sverige (resten kommer från Holland heja Minimized).

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Några skötselråd; välj tulpaner som visar färg, skär av dem ca 2 cm, ställ dem i kallt vatten, behåll pappret på i ca 1 timma så slokar de inte, fyll på vatten eller, allra helst, byt vatten varje dag, blommorna håller sig fina längre om de får stå lite svalare på natten jag brukar ställa mina på den inglasade balkongen och plocka fram dem på morgonen till köksbordet igen för att låta dem stå där hela dagen och på kvällen ställa undan dem igen:)

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Tulpanerna bör inte placeras nära färsk frukt, i direkt solljus eller i drag. Visste ni att tulpanerna fortsätter att växa i vasen? Något att tänka på om man arrangerar dem tillsammans med andra snittblommer. Låt dem vara lite kortare i början eller låt dem växa förbi för ett spretigare intryck.

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa